Zgodnie z art. 38 ust. 3 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, pracownikowi samorządowemu przysługuje jednorazowa odprawa w wysokości:
Odprawa emerytalna dla pracownika samorządowego
Zwracam się z uprzejmą prośbą o informację, czy w przypadku przejścia na emeryturę w 2022 roku pracownik zatrudniony na umowie o pracę jako pracownik samorządowy, jest zobligowany do poinformowania pracodawcy że zyskał status emeryta. Osoba ta zakończyła pracę 13 lipca 2022 r. a 14 lipca 2022 r. została zatrudniona ponownie, ale nadal z kodem pracowniczym 01 10 00. W marcu 2024 roku na podstawie pisma dyrektora placówki została jej przyznana odprawa emerytalna, która została wypłacona 26 lutego 2024 r. w związku z ponownym rozwiązaniem umowy o prace z 26 lutego 2024 r. i zatrudnieniem od 27 lutego 2024 r. już jako emeryt i zgłoszonym z 01 1010.Czy pracodawca nie miał obowiązku wypłaty odprawy już w 2022 r., oraz czy zakończenie pracy i ponowne zatrudnienie bez dnia przerwy jest zgodne w świetle prawa do odprawy emerytalnej?
Pracodawca nie miał obowiązku wypłaty odprawy emerytalnej w 2022 r., jeżeli nie został wówczas poinformowany przez pracownika, że rozwiązanie umowy o pracę nastąpiło w związku z przejściem na emeryturę. W opisanych w pytaniu okolicznościach, zakończenie pracy i ponowne zatrudnienie bez dnia przerwy nie pozbawiało pracownika prawa do odprawy emerytalnej.
Z komentarza eksperta Płace w firmie dowiesz się:
- W jakiej wysokości pracownikowi samorządowemu przysługuje odprawa emerytalna
- W jakim przypadku prawo do emerytury ulega zawieszeniu
Przeczytaj także:
Nagroda jubileuszowa dla pracownika samorządowego – terminy wypłaty, przykłady liczbowe
Zmiany w wynagrodzeniu pracownika samorządowego a urlop wychowawczy
Dodatek specjalny pracownika samorządowego z tytułu zastępstwa
Pobierz przydatne narzędzie:
W jakiej wysokości pracownikowi samorządowemu przysługuje odprawa emerytalna
- po 10 latach pracy – 2-miesięcznego wynagrodzenia,
- po 15 latach pracy – 3-miesięcznego wynagrodzenia,
- po 20 latach pracy – 6-miesięcznego wynagrodzenia.
Na pracowniku nie ciąży prawny obowiązek poinformowania pracodawcy o przejściu na emeryturę. Jednakże z treści pytania wynika, że pracownik, rozwiązując z dniem 13 lipca 2022 r. umowę o pracę, nie poinformował pracodawcy, że następuje to w związku z przejściem na emeryturę. Dlatego też pracodawca, wobec braku takiej informacji, nie miał podstaw do wypłacenia pracownikowi odprawy emerytalnej.
W jakim przypadku prawo do emerytury ulega zawieszeniu
Prawo do emerytury ulega zawieszeniu bez względu na wysokość przychodu uzyskiwanego przez emeryta z tytułu zatrudnienia kontynuowanego bez uprzedniego rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą, na rzecz którego wykonywał je bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury, ustalonym w decyzji organu rentowego (art. 103a ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych). Zatem aby przejść na emeryturę, należy rozwiązać stosunek pracy. Kolejny stosunek pracy można nawiązać już w następnym dniu. Przejście na emeryturę pozostaje skuteczne, a prawo do odprawy emerytalnej zostaje zachowane. Przy czym, aby pracodawca miał podstawę do wypłacenia takiej odprawy, konieczne jest posiadanie przez niego informacji, że rozwiązanie umowy o pracę nastąpiło w związku z przejściem na emeryturę.
- Art. 38 ust. 3 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst. jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 530).
- Art. 103a ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst. jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 1251 ze zm.).