Wprowadzenie w regulaminie pracy zapisów sprzecznych lub mniej korzystnych w stosunku do przepisów prawa nie stanowi wykroczenia. Jednakże takie postanowienia będą z mocy prawa nieważne. W razie kontroli inspektor pracy nakaże dokonanie zmian w regulaminie. Jeżeli jednak w czasie kontroli wyszłoby na jaw, że pracodawca stosował błędne zapisy w praktyce, może to poskutkować ukaraniem pracodawcy, zależnie od rodzaju i stopnia przewinienia. Poznaj najczęstsze błędy w regulaminie pracy, które nagminnie popełniają pracodawcy.
Z ebooka dowiesz się:
Pobierz także ebook: Jak za pomocą regulaminu wynagradzania uchronić się przed roszczeniami pracowników
Każdy pracodawca, który zatrudnia co najmniej 50 pracowników, musi utworzyć regulamin pracy i regulamin wynagradzania. Pracodawcy z mniejszą liczbą pracowników mogą podjąć decyzję o wprowadzeniu regulaminów według swojego uznania. Przy czym ci z nich, którzy zatrudniają co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników, muszą wprowadzić regulaminy, jeżeli zażąda tego zakładowa organizacja związkowa. Sprawdź, jak krok po kroku utworzyć regulamin pracy i jakich błędów uniknąć przy jego wprowadzaniu.
W przypadku, gdy pracodawca nie jest zobowiązany do wprowadzenia regulaminu, istotne postanowienia dotyczące praw i obowiązków stron stosunku pracy zawiera w umowie o pracę oraz w informacji do umowy o pracę, tworzonej na podstawie art. 29 § 3 kp. Regulaminów nie wprowadza się, jeżeli kwestie organizacji i porządku w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników, oraz zasady wynagradzania uregulowano w układzie zbiorowym pracy.
Najczęściej prawem pracy w firmie są regulaminy pracy i wynagradzania. Są to podstawowe akty prawne obowiązujące u pracodawcy.
Regulaminy tworzy się na podstawie:
Regulaminy te mogą dowolnie kształtować stosunki pracy, jednakże muszą spełniać jeden podstawowy warunek: nie mogą zawierać postanowień mniej korzystnych niż przepisy nadrzędne, tj. ustawy i akty wykonawcze, a także mniej korzystnych niż postanowienia układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych (art. 9 § 2 i 3 kp).
Przykład. Pracodawca zamierza w regulaminie pracy zawrzeć informacje dotyczące zwolnień pracownika od pracy z innych przyczyn niż urlop, choroba lub opieka nad członkiem rodziny. Kwestie te są uregulowane m.in. w rozporządzeniu w sprawie usprawiedliwiania nieobecności. Aby wyczerpać temat, należałoby zacytować to rozporządzenie od § 4 do § 16. Pracodawca zatem może opisać te zasady następująco:
Umieszczając taki zapis w regulaminie, we wstępnej części, podaje się pełną nazwę rozporządzenia, wraz ze wskazaniem roku, numeru i pozycji Dziennika Ustaw.
Z komentarza eksperta dowiesz się:
Pobierz:
Przykładowy regulamin wynagradzania
Informacja o warunkach zatrudnienia u pracodawcy, u którego funkcjonuje regulamin pracy
Przeczytaj także:
Praca zdalna w praktyce – regulamin pracy zdalnej (wzór) i odpowiedzi na pytania Czytelników
Przyjęcie regulaminu pracy – potrzebna konsultacja czy uzgodnienie ze związkami